16. september 2024

Henrik startede i skolen igen

Godt 680.000 børn startede i folkeskolen efter sommerferien 2024. Vi glæder os særligt på vegne af en dreng, som vi mødte sidste år. Lad os kalde ham "Henrik".

Henrik på 7 år havde epilepsi og en diagnose for autisme. Da en af vores børnepsykologer mødte ham i sommeren 2023 havde han været skolevægrende i en længere periode. Kort efter startede han to skoledage om ugen á 45 minutter. Både hjemme og i skolen så man ofte Henrik råbe, smække med døre, skælde ud eller gå sin vej i frustration. Vredesudbrud, afvisninger af krav og meget snævre interesser kendetegnede hans liv. Hans forældre følte sig begge magtesløse, og de var stærkt prægede af situationen.

Ikke to af sådanne sager er ens, men vi havde held med følgende: Sammen med skolen fjernede vi alt skolepres og øgede gradvist Henriks skoletid. Når eleverne ankom, fik vi skolen til at sætte særlige film på storskærmen i fællesrummet om Henriks favoritemner. Det trak Henrik ind i rummet med de andre og motiverede ham for at være i klasserummet. Sideløbende arbejdede vi med at skabe struktur og visualiseringer for Henrik - blandt andet en motivationstrappe, som viste Henrik, hvordan omverdenens krav gav mening. Fx kunne han forstå, at man nogen gange skal lære noget, som man ikke synes er spændende (fx matematik), men som senere kan bruges til noget sejt.

I hjemmet arbejdede vi med tydelige strukturer på klokkeslæt og varslinger af alt, hvad der skal ske, når han kom i skole. Fra at være på vej ud af skolen gik Henrik til at blive en elev på fuldt skoleskema. Noget af det sidste vi hørte til ham var, at han begyndte at danne legerelationer, og at skolen begyndte at hælde faglige emner på ham. Vi hørte fra forældrene, at de fandt ny energi og glæde, og at de fandt mod på at arbejde med hans udvikling hjemme også. De bruger blandt andet nogle af de strategier og redskaber de lærte hos os - og har dernæst også lært nye strategier.

Et år senere trives Henrik og har mod på at gå i skole.

10 neuropsykologer hos Center for Hjerneskade udgør "Neurocenter for børn & Unge", som blandt andet er VISO-leverandører. Vi rådgiver forældre og fagfolk med at finde vej i nogle af landets mest komplicerede børnesager. Vi taler som regel både med børnene, familien og lokale fagfolk, og undersøger forskellige aspekter ved måden barnet tænker på. Ofte handler det om at hjælpe alle med at trække i samme retning.

Emner